De Tomaso

Geschiedenis en achtergrondinformatie, zoals extra achtergrondinformatie over een bepaald model, geschiedenis van een merk..
Gebruikersavatar
Sportiva-Italia
Site Admin
Berichten: 2737
Lid geworden op: Zo Feb 24, 2008 00:00
Locatie: Hier
Contact:

De Tomaso

Berichtdoor Sportiva-Italia » Zo Mei 04, 2008 13:21

De Tomaso


Afbeelding

Geschiedenis

De Tomaso is opgericht door de Argentijn Alejandro de Tomaso (Buenos Aires, 10 juli 1928 - 21 mei 2003). Zijn vader was minister van landbouw in de jaren '30. Zijn moeder behoorde tot de oudste Spaanse families van Argentinië.

De Argentijnse vlag maakt deel uit van het logo van De Tomaso. Het symbool in het logo is het brandmerk zoals dat werd gebruikt op de ranch waar Alejandro opgroeide.

Op 27-jarige leeftijd arriveerde De Tomaso in Modena, Italië. Hij racete in de jaren 1955 en 1956 in een Maserati racewagen met een OSCA-motor.

In 1959 startte hij, gefinancierd door zijn nieuwe liefde een autofabriek in Alberato, een buitenwijk van Modena. Deze fabriek stond slechts een paar kilometer van de huidige fabriek. De eerste auto die daar van de band rolde was een sportwagen, de Vallelunga. Deze auto werd ontworpen door Ghia en was voorzien van de 1,5-liter motor uit de Ford Cortina. Daarna kwam de Mangusta, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, met een Ford V8. Ford opende de weg naar Amerika toen het 80 procent van de aandelen overnam.

Afbeelding
De Tomaso Vallelunga

Daarop volgde de Deauville - eerder een luxewagen - en vervolgens het succesvolste en bekendste model, de Pantera, ontworpen door de Amerikaan Tom Tjaarda. De Pantera wordt sinds begin jaren '90 niet meer gemaakt. Er is een groot aantal versies van de Pantera uitgekomen. Daarop volgde de Longchamp.

Afbeelding
De Tomaso Longchamp. Ruwweg een vierduers versie van de Longchamp.

Afbeelding
Een latere De Tomaso Pantera. De eerste series hadden geen sideskirts en dikke bumpers. Door de jaren heen zijn ze als bodybuilders gegroeid.
Erg brute wagens, maar naar verluidt zèèr onbetrouwbaar, ondanks de Ford motoren.


De Tomaso heeft Maserati overgenomen van Citroën in de 70-er jaren, en is nadat Maserati weer werd overgenomen door het Fiat concern enige jaren een onafhankelijke bouwer van Italiaanse sportwagens geweest. In 2005 is De Tomaso opgehouden te bestaan.

Afbeelding
De Tomaso Mangusta (1969)

2004

Vanaf 1993 maakte de De Tomaso één model: de Guará, die in de Spyder, Barchetta of coupéversie gekocht kan worden. Het is een vreemde combinatie, maar vandaag is De Tomaso ook een assemblageplant van het Russische automerk UAZ. In Italië wordt van dat merk de Simbir geassembleerd, een oud uitziende en goedkope terreinwagen. Naast de De Tomaso Guará rollen er dus twee modellen uit de fabriek: één van UAZ en één van De Tomaso zelf.

Afbeelding
De Tomaso Guará (1996)

In 2008 is er meer en meer vraag naar retro auto's, waaronder een terugkeer van de Pantera. Of die er ooit komt is natuurlijk maar de vraag..
Een Duitse designer maakte een concept (rendering):

Afbeelding
Panthera concept (2008)

Terug naar “De merken: geschiedenis en achtergrondinfo”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten