Itala

Geschiedenis en achtergrondinformatie, zoals extra achtergrondinformatie over een bepaald model, geschiedenis van een merk..
Gebruikersavatar
Sportiva-Italia
Site Admin
Berichten: 2751
Lid geworden op: Zo Feb 24, 2008 00:00
Locatie: Hier
Contact:

Itala

Berichtdoor Sportiva-Italia » Do Mei 01, 2008 23:27

Itala

Itala was een door Matteo Ceirano opgericht automerk, dat in Turijn zijn hoofdzetel had. Het produceerde auto's tussen 1904 en 1933.

Afbeelding

Itala is waarschijnlijk het bekendst geworden van haar deelname aan races, waar het auto's met 16,6 liter motoren inzette. Zo won het de race Peking-Parijs in 1907. Gedurende de Eerste Wereldoorlog speelde het zwaar op vliegtuigmotoren en had het daardoor na de oorlog even zwaar. In 1920 kwam pas het eerste nieuwe naoorlogse model uit. Het bedrijf kon hiermee niet het hoofd boven water houden en moest herstuctureren. In 1926 maakte het een technisch hoogstandje, de Tipo 61, met een 4-versnellingsbak en servo-remmen. Dit type bleef in licht gemodificeerde versie tot 1934 in de verkoop. In 1929 nam vrachtwagenproducent Officine Metallurgiche de firma over, die de resten van Itala aan FIAT verkocht.

Wetenswaardigheid:

(over de rally Peking Parijs)

A car so famous in Italian history that Ferrari painted his cars red in the Itala’s honour.

The biggest, most powerful car in the raid, it would go on to prove the sceptics wrong – its weight and size of motor led it to victory.

Its driver was an extraordinary man with the full name of Scipione Luigi Marcantonio Rodolfo, Prince Borghese, Prince Sulmona, Prince Bassano, Prince Aldobrandini and descendant of Prop Paul V. He was a diplomat, soldier, adventurer, mountaineer, explorer, cartographer and – extraordinarily – a Socialist.

No one prepared more carefully than he. The Itala was built to his specific demands, he surveyed some of the route by camel and horse, he organised fuel dumps in the Mongolian desert and in the Siberian forests. He even took his wife on the first part of the journey.

And he broke the basic rule of the race – that the cars should stay together and help each other.

His crew member was a man who could do anything with engines, Ettore Guizzardi. Guizzardi was a working class orphan adopted as a boy by the Prince and devoted to two things: his patron and mechanics. His idea of taking a break involved sliding under the Itala and running his eyes across every nut and bolt.

The third man in his car was Luigi Barzini, one of the most famous foreign correspondents of the era who wrote for Italian, Spanish and British newspapers – a man who spent a lifetime reporting wars, natural disasters and political upheavals and who wrote a book about the raid that is still in print in Italy. The prince and the correspondent became best companions – but never met again after the race.

Terug naar “De merken: geschiedenis en achtergrondinfo”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten